Kisah Pemandu Bas Transnasional


Mak gua cerita pagi tadi:

Dalam perjalanan balik dari Kuala Lumpur ke Kuala Lipis, menaiki bas Transnasional. Bas tu bawak pepalih laju, terhuyung hayang ke kiri dan ke kanan. Penumpang dah naik resah. Anak-anak kecil mula menangis dan ada penumpang yang mabuk dan muntah atas riba penumpang di sebelah mereka.

Maka tampillah seorang hero. Seorang brader berbangsa india yang sangat risaukan keselamatan penumpang bas yang lain. Dia mendekati pemandu bas tersebut dan mula sound,

"Hello incik, awak tahu tak berapa ramai nyawa dalam ini bas? mengapa mahu laju-laju juga bawak? Perlahankan la sedikit ini bas.."

Pemandu bas tersebut ternyata tersinggung dengan sound brader india tadi. Lantas dia menukar gear dan terus 'put the pedal to the metal'. Dah la bas tu laju, jadi makin laju. Penumpang ada yang dah nangis-nangis ketakutan. Ramai di antara penumpang sudah ternampak cahaya di hujung nyawa mereka. Bas juga melakukan aksi kona-baring sampai terangkat tayar melalui jalan yang penuh berliku. Ada jugak pakcik-pakcik yang membaca Surah Yassin dengan kuat dan berdoa akan keselamatan diaorang dan semua penumpang.

Gua yakin drebar bas tu memang dah gila. Tak boleh orang sound sikit. Orang sound pun untuk kebaikan bersama. Ini tidak, keras kepala. Tak tahu sekarang ni musim bas terbalik?

Tetiba out of nowhere, ada seorang lelaki berjubah, berjanggut putih dan memakai ketayap mendekati pemandu bas tersebut. Dia berbisik ke telinga pemandu bas. Selepas itu bas menjadi semakin perlahan. Pemandu bas juga sudak mula bersikap seperti orang normal, bukan orang gila tak makan saman dah mengantuk pun masih mahu memandu entah hape dia nak kejar bawak laju-laju macam setan.

Selepas kejadian itu, bas berjalan perlahan dan ada sesetengah penumpang mengaku mereka menyaksikan air mata pemandu bas tersebut mengalir di pipinya. Semua penumpang berasa lega.

Setibanya bas di Kuala Lipis, harem takde kelibat pakcik berjubah yang sound pemandu bas tadi turun dari bas.

Siapakah gerangan pakcik tersebut?

Fakta menarik : Cerita telah ditokok tambah untuk lebik kick.

Comments

Popular posts from this blog

:; Special Feature - 14 Hari Mencari Hantu

Kemelut Di Muara Bazaar

:: Kepak Ayam Madu Jerantut Yang Kecewa